tisdag 6 juli 2010

Batman

En bok baserad på ett manus, en film och dessutom baserad på en karaktär... ja du. Jag hade inga höga förväntningar. I alla fall inte efter att ha läst det. Nu har jag ju lämnat tillbaka boken och skrev inte upp namnen. Nåja.

Det utspelar sig i Gotham city, ifall det förvånar någon :) I början blandas Batman med Fladdermusen. Men ju mer Batman blir känt som en äkta figur i Gotham så håller sig skribenten till Batman.

Jag vet inte vad jag ska tycka. Jag tror jag skulle rekommendera filmen, eftersom boken är baserad på filmen. Skulle det vara tvärtom kanske det skulle ha varit en bättre bok. Jag läste i alla fall ut hela boken, och det är ett ganska bra betyg :) I första kapitlet så funderade jag på att inte läsa den alls, men sedan blev den bättre. Något för en yngre läskrets kanske ungdomar.

I boken möter vi som sagt Batman, en mystisk figur som vakar över Gotham city på natten. Staden är i brottslingarnas våld, därför finns Batman. I början är Batman inget som någon tror på, senare blir han jagad av polisen, för att i slutet bli så som vi (jag) känner honom. En hjälte som polisen kan kalla på ifall det krisar, men det kommer så långt på slutet så att det troligen skulle vara i en ny bok.

Batmans fiende är Jokern, en man som vi lär känna tidigt i boken och som förvandlas till Jokern. En galen kriminell som med sina skämt sätter skräck i staden. Såklart är det en flicka med i bilden, en flicka som bli uppvaktad av Jokern, och behöver räddas från hans galenskap.

En förutsägbar bok, ifall man sett filmen. Jag har i och för sig inte sett filmen, så boken är förutsägbar i alla fall :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar