måndag 28 juni 2010

Allis med Is

Det här är en barn-/ungdomsbok. Huvudpersonen, Allis med is, är en flicka på 10 år. Hon har mist sin bästa vän, Ann, på grund av en trafikolycka, och bor hos sin mormor och morfar eftersom hennes föräldrar tvingats jobba på en färja på grund av konkurs.

Allis vill inte ha någon annan vän än Ann. I den nya skolan vägrar hon ta kontakt med de andra i klassen. Hon vill helst vara för sig själva. Hon blir en "flyttfågel", en som inte hör hemma där. Hennes bänkkamrat är Sigge, en kille som också är ny i klassen.

Sigge räddar en fågel som flugit mot ett fönster, han gömmer fågeln i sitt skåp tills det inte fungerar mer, den hittas. Allis ställer upp och hjälper fågeln. Men hon vill inte vara vän med Sigge, hon gör det endast för fågelns skull.

Kan Sigge och fågeln smälta isen i Allis hjärta?

Jag gillar boken, den är....läsvärd även fast jag är vuxen. Jag skulle rekommendera den till barn mellan 10-13 år, men som sagt, jag tyckte den var ok att läsa. Minns att jag såg filmen som barn, men jag minns bara vissa delar av den. Det var kul att läsa den så minnet friskades upp :)

Boken innehåller humor, den är inte tung eller så fast hennes bästa vän har dött. Det behandlas inte som sådant utan det är bara en orsak till att hon är som hon är. Små glimtar minns hon om själva olyckan, men annars kommer den inte på tal. Lättläst, med korta kapitel. Nåja, sådant är ju förstås relativt, medellånga kapitel :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar