torsdag 30 juni 2022

När kärleken väljer

 Jag blev rekommenderad den här boken av bibliotekarien på biblioteket. Den är tydligen flitigt lånad.

Jag bläddrade i den och tänkte att den har lite större text och inte så tätt. Passar bra för en mamma till en 2-åring. Kanske jag hinner läsa den innan lånetiden går ut?

Enligt lånekvittot lånade jag den igår. Jag har läst vaje sekund jag haft möjlighet. Jag älskar den! 

I början tyckte jag att det var lite tjatigt att samma fraser användes i två olika situationer, i två olika liv. Men ju mer jag läste desto mer förstod jag sammanhanget. Och även om jag hade älskat att följa Beatrice och Gabriel på deras plantage i South Carolina på tidigt 1800-tal så förstår jag varför det inte blev så.

Maja har en trettioårskris som inte går över. Hon lever i dagens Mariehamn, det vill säga odaterat. Hennes syster Åsa är helt inne i medier och reinkarnation och har övertalat Maja att träffa en astrolog. Först tycker Maja att det är paller, men med tiden börjar hon mer och mer tro att det ligger något i det.

En mycket feelgood bok som stundvis är väldigt frustrerande när huvudpersonen gör något som ä helt fel gentemot dit historien borde gå.

"När kärleken väljer" är en historia om två unga kvinnor som måste lära sig att stå upp för sig själva innan det är för sent. Ett kärleksdrama upprepar sig över tidsspannet och sammanflätar deras liv i tid och rum.



lördag 24 juli 2021

Isprinsessan


 Jag har läst isprinsessan tidigare, då läste jag Camilla Läckbergs böcker i den ordning jag fick tag på böckerna. Nu bestämde jag att jag vill läsa dem i rätt ordning. 

"Isprinsessan" hittas död i ett badkar. Det ser till att börja med ut som ett självmord, men det visar sig att det inte är det. 

Alexandra Wijkner hade som barn lekt med huvudpersonen, Erica Falck. Erica är en av de personer som hittar den döde Alexandra. Det känns som om den Alexandra som Erica lekt med som barn är långt ifrån den Alexandra som hon var innan hon dog. 

Erica får därför frågan om hon kan skriva något kort om Alexandra i den lokala tidningen. För att kunna göra det behöver hon prata med Alexandras anhöriga och närstående. Innan hon egentligen har accepterat känns det som att det är bestämt att hon kommer att göra det. Erica är dessutom författare, även om hon inte själv tycker det. Hon har ju trots allt endast gett ut biografier om andra, hon har inte kommit på något eget. 

Kommissarie Bertil Mellberg är stationerad i Fjällbacka, eftersom han enligt rykten som florerar på stationen gjort sig omöjlig i Göteborg och de därför inte vill ha honom där utan på en mindre ort där han inte kan göra så stor skada. Med tanke på Mellbergs fantastiska personlighet tror jag att ryktena stämmer. När nyheten kommer att det inte rör sig om ett självmord utan om mord hoppas Mellberg såklart att han ska göra fenomenalt bra ifrån sig och de ska tigga och be om att han ska komma tillbaka till Göteborg.  Även om det i slutändan är Patrik Hedström som gör det verkliga jobbet. 

Till en början får man ta del av själva historien och stundvis tankarna från en person som besöker den döda Alexandra medan hon ligger i badkaret, innan hon blivit funnen. Man får även ta del av olika personers tankar och deras del av historien. Ibland är det svårt att börja ett nytt avsnitt med tankarna inställd på en viss person och man sedan inser att det handlar om någon helt annan. Trots det tycker jag att det är roligt att få en större insikt i fler personers liv. 

Det stör mig lite hur mycket Erica lägger sig i polisarbetet, samtidigt som hennes del av historien ligger i att ta reda på så mycket som möjligt om Alexandra. Hon gör i och för sig en hel del efterforskningar utöver det hon blivit ombedd, för att själv få ro och skapa en bild av den kvinna hon engång varit så bra vän med. 

Det är en lättläst bok med för mig oförutsägbara svängar. Tack vare att man får följa med flera olika personer får i alla fall jag en bra inblick i Fjällbacka och dras med i historien. Jag tycker boken är läsvärd. Jag har ju dessutom läst den igen! 



måndag 16 september 2019

Walters hus


Den som hoppades på en bra bok som jag skriver om, kan söka sig till en annan blogg en stund till...

Walters hus är verkligen en sådan där "vardagsroman" som skriver om tankar och känslor och vardagliga saker.

Den handlar om just Walter och så Thea. De har varit förlovade i 30 år. Båda snart 60 år. Thea har för längesen gett upp hoppet på bröllop och barn, hon har insett att hon måste nöja sig med att vara förlovad.

Walter bor med sin gamla mamma. Thea bor hos sig.

Jag vet inte vad mera jag ska säga. Walter och Thea kommer in i en livskris när Walter möter Marianne, en kvinna som Walter blir störtförälskad i och väljer att undvika Thea istället för att ta ett beslut. Så medan Walter lever sig in i sin dröm håller Thea på att gå under.

Själva boken är lätt skriven. Det händer inte mycket. Mycket snack och lite verkstad, så att säga. Men slutet på boken föreföll evighetslångt. Jag skumläste de sista cirka 30 sidorna för att alls få slut på boken.

Jag kan inte rekommendera den. Men den är inte helt värdelös. Så gillar man böcker med funderingar, drömmar, tankar och minimal handling, så kan detta vara boken för dig.

tisdag 9 juli 2019

Säg det inte till någon

Kathy är det femte barnet, och första flickan i en barnaskara som skulle bli 9; sex pojkar och tre flickor.

Första kapitlet i hennes bok heter "Pappas flicka" ....jag blir alldeles kall när jag läser kapitelnamnet.... Om man får säga "Tack och lov" så misshandlar  hennes pappa henne endast. Eller, det är den första tanken. Eftersom han misshandlar henne till den milda grad att jag inte för mitt liv kan förstå hur en liten flicka klarar av att överleva. Han styr som en tyrann familjen och ransonerar maten till sin fru och sina barn. Mamman i familjen är en kärleksfull mor som verkligen älskar sina barn och försöker sitt bästa att skydda dem från pappan. Men även hon är rädd för honom.

Sexuellt trakasserad blir Kathy av dem hon endast benämner som pojkar. Äldre pojkar som till en början tafsar, men som när hon är sju år gammal, samma dag som hon ska få ta del av nattvarden, våldtar henne.

På grund av misshandeln hemma och de sexuella trakaserierna av pojkarna blir hon såklart instabil och missköter sig i skolan. Hon får så småningom diagnosen störning i personligheten och skickades till en uppfostringsanstalt som drevs av nunnor.

Varken Kathy själv eller hennes mamma fick del av informationen om att hon skulle till en uppfostringsanstalt. Istället fick hon veta att hon skulle följa med pappan till kusten. Med ett barns naivitet tror hon såklart på att hennes pappa äntligen vill visa henne kärlek och ta med henne på en resa.

Det är meningen att Kathy på uppfostringsanstalten ska få gå i skola. Men istället används hon som slav, hon får tillsammans med de övriga flickorna städa och skura på anstalten. Kathy är då 8 år gammal.

Snart börjar en av prästerna förgripa sig på henne. Hon tar mod till sig och berättar för nunnorna vad det är som pågår. Som straff för hennes smutsiga prat skickas hon till mental institutet. Där får hon stå ut med elchocker, vara provkanin för olika medeciner.

Till slut hamnar hon på Magdalena tvätteriet. Misshandeln och slavarbetet fortsätter. Även här blir hon våldtagen, vilket resutlerar i att hon blir gravid och föder en flicka. Annie. Tur för Kathy är Annie sjuk, något med hennes mage. Skulle hon ha fött en frisk flicka skulle barnet ha blivit sålt till rika par i amerika. Men de vill inte ha sjuka barn. Annie växer upp på ett barnhem, så länge Kathy fortfarande är kvar på institutionerna, men Kathy har möjlighet att ha kontakt med och träffa henne. Annie lever till 10 år.

Kathy själv har tur. Hon lyckas fly från systemet när hon fyllt 18 år. Hennes pappa vill inte veta av henne. Men hon får hjälp på annan väg att ordna en lägenhet till sig. Andra har inte lika stor tur. I bokens skrivandes stund finns fortfarande kvinnor kvar på olika mentala institutioner, de klassas som mentalt störda på grund av det som livet har utsatt dem för.

En till synes tunn bok. Men den är fylld till bredden med smärta. Onska, missförhållande, maktmissbruk.... Det går inte att ta till sig allt som händer. 

Om jag rekommenderar den? Ja, det är väldigt bra att det kommer ut hur Magdalenatvätterierna fungerade medan de fortfarande fanns. Medan boken skrevs har regeringen och myndigheter fortfarande inte tagit sitt ansvar och kommit med svar på frågor. Det är en skam bara det, tycker jag.

onsdag 3 juli 2019

Vita tänder

Jag har inte riktigt hämtat mig från slutet på denna bok. Skulle jag rekommendera boken på basen av slutet? Nej. 
Författaren laddade upp spänningen, förberedde för crecendo...och sedan platt fall... känns det som. 
Skulle jag rekommendera boken utifrån innehållet i boken? Kanske. Det är inte ett tydligt svar. Kanske borde jag göra som en av huvudpersonerna i boken, singla slant. Krona: den är läsvärd, Klave: den är inte läsvärd. ..

I sig är boken väldigt mångfaldig. Huvudpersonerna representeras inte endast av en etnicitet. Vi har Archibald, en engelsman, Samad som är från Bangladesh (men refereras till som indier). Sen Clara som är jamaicanska. Och såklart börjar historien så pass långt i det förflutna så det inte är en självklarhet (okej, det är inte alltid det fast vi befinner oss i nutid...)

Själva historien är som familjehistorier oftast är. Komplicerade men ändå normala. Kultur krockar och förväntningar på ungdomen.
Historien är stundvis erotisk, men med avsaknad av det sexuella (mycket prat och lite verkstad).

Jag sammanfatta: Ännu en bok som jag inte kan sammanfatta vad den handlar om.


tisdag 11 juni 2019

Min far hade en dröm

Jag fick tag på denna bok av en slump och tänkte att "självklart ska jag läsa den". Jag har läst flera självbiografier...eller okej, det här kallas tydligen memoarer, men hur som helst...jag hade inte allt för höga förväntningar.

Men jag säger då det! Om det inte varit så att han blivit president så skulle han ha kunnat bli författare! Okej, jag läste en översättning. Men innehållet är fortfarande intressant och fångar mig (som läsare) på ett sätt som troligtvis är oberoende av språk.

Jag har inte funderat så mycket över Barack Obama tidigare. Inte över hans bakgrund eller kultur eller något. Så boken innehöll för mig överraskningar som kanske den som intresserat sig för honom redan visste.

Men även personliga berättelser och upplevelser.

En riktigt bra bok, med andra ord.

Vad ska jag berätta om boken? Den handlar om Barack Obama. Hur det är att växa upp tillsammans med sin mamma och morföräldrar, hur det är att tillhöra en "mix race" familj under den tidsperioden. Hans familj är (i min värld) otroligt öppna. Hans mamma gifter sig med hans pappa, en studerande från Kenya. Efter skilsmässan gifter hon sig med en indier och Barack får uppleva en del av sin barndom i Indien.

Hur det är att inte riktigt veta var man hör hemma och hur man ska förhålla sig till de två världar man lever med.

Man får även ta del av Baracks rebelliska ungdom. En intressant kontrast till den person jag hade föreställt att han var under sin tid som president.


Absolut en läsvärd bok

lördag 13 april 2019

Toner i natten

Hela historien börjar med Laura McCarthy och en gammal man, Mr Pottisworth, som även är ägare till Spanska huset. Om man vill ha bokens kärna, så är det just Spanska huset. I flera år har Laura skött om den gamle mannen och väntat på att han ska då så att hon och hennes man Matt ska få ärva huset med den omgivande marken.

Plötsligt sker det som de två så länge har väntat på. Mannen dör och efterlämnar huset....till någon annan! En avlägsen släkting! Eftersom han aldrig skrivit ett testamente.

De som sedan flyttar in visar sig vara en fortfarande sörjande änka i trettioårs åldern med hennes två barn, en son som inte har pratat sen olyckan som tog hans pappas liv och en tonåring som är upprörd över att lämna sin gamla hem och alla sina vänner för att flytta ut till landet till ett hus som inte är deras hem.

Isabel är inte van att göra någonting. Hon har levt med en man som har gett henne friheten att helt och fullt ägna sig åt sin musik, vilket har inneburit att hennes händer har skyddats från allt som kan skada dem. Hon är hopplös på pengar och siffror, eftersom hennes man var den som brukade ta hand om det. Hon kan knappt laga mat, för att inte tala med sina upprörda barn. Missförstå mig inte, hon älskar dem! Men deras pappa och deras barnflicka har varit de som tagit hand om dem.

Det som möter dem när de kommer till Spanska huset är ett hus som är i desperat behov av renovering. Något hon inte vet något om. När Matt sedan besöker sin granne i Spanska huset erbjuder han henne att se över vad som behöver göras, han som hantverkare kan hjälpa henne att rusta upp huset. Med en baktanke som inte Isabel har en aning om, han vill tvinga henne att flytta, genom att be om mer pengar än det är värt samtidigt som han hittar på saker som måste göras när det egentligen inte behöver göras.

Allt går inte riktigt som planerat, för någon.

Det tar ungefär till halva boken innan jag kommer in i historien. Dels för att jag inte satt ner hela min uppmärksamhet på den, utan haft den som läsning på sidan av när jag gjort annat. 

En bok fylld med kärlek, sorg, galenskap och förmågan att locka fram tårar i slutet.



En bok värd att läsas.