tisdag 29 november 2016

Arvet efter dig

Arvet efter dig var inte riktigt ett sådant arv som jag hade trott. Det är alltså en fortsättning på livet efter dig. Jag hade trott att det skulle handla mera om de pengar som Will hade testamenterat. Men av dem såg man inte mycket. 
Däremot var det ju sorgen, och hur Lou skulle hantera sin sorg, sin saknad och känslan av att bli lämnad kvar. 

Istället dyker det upp en dotter. En flicka på 16 år som påstår att hon är Wills dotter, att hennes mamma hela tiden har vägrat berätta vem flickans pappa är, och hon kände att Will inte hade rätt att veta att han hade blivit pappa. Flickan, Lily, är en arg och vilsen tonåring. Hon dricker, röker, använder droger, rymmer hemifrån....samtidigt som hon har en mamma som tydligen inte har något emot att flickan vill komma och bo med Lou, en totalt främmande människa! 

Vägen tillbaka till ett liv utan Will är inte lätt. Det är svårt för Lou att släppa in någon i sitt liv. Det är svårt att ens åka tillbaka till staden hon hade växt upp i, eftersom det påminner för mycket om Will.
Tyvärr har hon inte så stort val. Hon råkar ramla från ett tak, och ramlar rakt ner i en ny del av sitt liv. Hon träffar Ambulans-Sam, måste åka hem för att återhämta sig (hennes föräldrar insisterar på att hon ska vara med dem, inte i någon lägenhet i London), ta in all den nya informationen den arga flickan som dyker upp i hennes liv har att komma med. Ta kontkt med Wills föräldrar för att introducera deras barnbarn, för att inte tala om att hennes arbetsplats byter ägare medan hon är sjukskriven efter fallet från taket, och hennes chef inte tycker att det är passande att vara så länge sjukskriven från jobbet.




En bok med mycket händelse. Ibland tycker jag att jag läser allt för långsamt! Jag vill ju veta vad som händer! Innehåller mycket skratt och tårar! En bra bok! 

Men jag vet inte egentligen vad jag ska berätta om innehållet mera än jag redan har gjort. En läsvärd bok! Rekommenderas!

onsdag 23 november 2016

livet efter dig

Jag var egentligen på jakt efter en annan bok när jag fick "livet efter dig" erbjuden åt mig. Därför tog det en stund innan jag faktiskt började läsa. Men när jag väl kommit igång så var det en lättläst bok. Tack vare titeln på boken visste jag ju hur det skulle sluta. Men trots det så lyckades boken locka mig till tårar. Men innan det var det många skratt.

Boken är lite annorlunda, tycker jag. Jag stör mig alltid på huvudpersonerna i boken, har jag märkt, så också denna gång. Men sen insåg jag att jag alltid stör mig på det, så jag vägrade låta mig störas. 

Louisa Clark jobbade tidigare på ett café, men eftersom ägaren var tvungen att sälja var Louisa tvungen att sluta. Det är inte lätt att vara Lou Clark. Familjen är beroende av hennes
inkomst, eftersom hennes pappa troligtvis kommer att bli uppsagt på grund av nedskärningar. Hennes mamma är hemma och tar han om sin pappa som behöver vård. Lous syster Katarina (Treena) är också arbetslös och bor hemma med sin son, Thomas. Det betyder att Lou behöver hitta ett jobb. När arbetslöshetsbyrån har erbjudit henne jobb som att jobba på kycklingfabriken eller jobba som strippa dyker det plötsigt upp ett jobb som personlig vårdare till en Will Traynor. Först tvekar Lou, hon vill inte torka nån gammal gubbe i röven. Men efter att ha blivit försäkrad om att Will redan har en vårdare som sköter om hans intima behov så går hon med på att gå på intervjun.

Intervjun börjar som intervjuer ofta gör, med att Lou är nervös. Sedan fortsätter det med att sömmen i hennes kjol spricker upp, vilket gör att hon blir ännu mer nervös. Men på något sätt lyckas hon få Mrs. Traynor att anställa henne. Och jobbet är välbetalt.

Mötet med Will blir inte det bästa. Will vill inte ha någon personlig assistent. Han vill bli lämnad ifred. Han är förlamad från nacken och neråt med viss rörlighet i armarna. Han är bitter och inåtvänd, sarkastisk och inte alls villig att göra någonting. Men efter en viss tid verkar det som att ett samförstånd växer fram, som att Lou faktiskt tränger igenom Wills försvar.

livet efter dig är en lättläst bok, som jag redan sa. Det är enkelt att förstå Lous tankar, de dileman hon står inför. Sida efter sida försvinner och snart var boken slut. Den bjuder på både skratt och tårar. En läsvärd bok. Jag ska nu ta tag i följande bok, arvet efter dig. Det ska bli spännande.

söndag 30 oktober 2016

En enda hemlighet


Jag läste En enda natt, snabbt, men En enda hemlighet fullkomligt slukade jag!

Isobel Sørensen mötte vi redan i En enda natt. Ett snabbt möte på en flygplats. Hon gav verkligen uttryck för vad hon tyckte om Alexander De la Grips playboy stil. Tyvärr är det så att hon jobbar för Medpax, en ideell orgnaisation som grundats av hennes morfar och mamma, och de är i stort behov av pengar. Tydligen var Alexander De la Grip en av deras donatorer, och nu har pengarna slutat komma. Mycket troligt på grund av Isobels bedvärderande kommentarer när de träffades tidigare. Han blev säkert krängt. Men Medpax är viktig för Isobel så hon får ta och visa sig från sin bättre sida och försöka smöra sig till lite pengar av den rika playboyen.

Alexander De la Grip hade vistats i USA enda sedan förra sommaren när hela hans familj rasade samman, möjligtvis hela hans värld. Det var där boken En enda natt slutade. Han hade gått in i sin roll som ignorant playboy med alkohol, fester och kvinnor. Han struntade fullkomligt i om det kom ut mindre smickrande artiklar, bloggar eller bilder på honom. Men nu var han på väg till Stockholm på ett dop. Han skulle träffa familjen, något han verkligen inte såg fram emot. Samtidigt skulle han också skriva på en massa papper och ta tag i de affärer som hade blivit liggande under den tid han hade levt rövare i USA.

När Alexander sitter och har ofattbart tråkigt inne på sitt kontor och skriver på buntvis med dokument som behöver hans underskrift försöker Isobel få tag på honom via hans reseptionist. Alexander råkar ta en paus just då och bestämmer sig för att prata med Isobel är mycket mer intressant än att skriva under tråkiga papper. Han brinner av nyfikenhet för att få veta varför HON söker upp honom. Han bestämmer sig för att hon ska bli hans nya erövring. En till i raden av meningslöst sex.

Planen är klar från början. Isobel Sørensen behöver pengar till Medpex och är villig att smöra för att få pengarna. Inget mer. Alexander De la Grip har bestämt sig för att ha sex med Isobel och han är villig att göra vissa uppoffringar bara för det. Att vara nykter till att börja med, det är ju i alla fall bara för en kort tid.

Men någonstans utvecklar sig inte planen som det var tänkt!

I historien runt Isobel och Alexander får vi följa med Isobel i hennes jobb. Hennes hjälparbete i Tchad bland annat. Vi får också följa med Peter De la Grip, fortfarande förstörd av sitt förflutna, oförmögen att förlåta sig själv, gå framåt eller inse att han är värd att älskas eller vara lycklig. Och Gina Adan, städerskan som jobbat för familjen De la Grip i evigheter. Hon jobbar nu extra på det kontor där Peter De la Grip jobbar.  Hon kommer ursprunligen från Somalia, hon hennes pappa och lillebror flydde därifrån när hon var elva. Hon är van vid rasistiska kommentarer och sexuella trakasserier. Peter förstår inte hur det alltid kan bli fel när han försöker prata med Gina, han kan bara inte hitta ett sätt att prata avslappnat med henne. 

Allt det här rörs samman till en välfungerande story i högt tämpo. Dessutom får författaren in order jönsig i texten också! Jag tror aldrig jag har sett det ordet i en tryckt text!
Boken är absolut svår att lägga ifrån sig, tur att det varit helg så att jag har kunnat streckläsa den utan onödiga hinder som jobbet, till exempel. Jag ser fram emot den tredje boken, som jag bara känner till som "Den blå klänningen" men som jag ju vet har ett annat namn. Tror faktiskt att jag ska kolla om den finns på biblioteket? Tyvärr kan man ju inte hoppas att någon annan har fattat hur bra böckerna är, för de har tydligen översatts så att de säljs i USA...men man kan alltid hoppas att det ligger ett exemplar av "Den blå klänningen" och väntar på mig på biblioteket!

torsdag 27 oktober 2016

En enda natt

Jag blev rekommenderad den här boken. Jag var faktiskt riktigt skepisk. Kan den vara bra? Jag hade just avslutat Grey serien, och ville verkligen ha en bok med handling den här gången. Jag fick för mig att den här också var erotisk. 

Visst är den det, men i förhållande till Grey-serien så är den verkligen mild. Det är mer handligen som är viktig. Och handlingen visar sig vara bra! 

Natalia De la Grip, en av sveriges bästa finanskvinnor, född med silversked i munnen i ett av Sveriges mest anrika familjer. Det har aldrig fattats henne något, annat än faderns accepterande att hon som kvinna kan vara jämställd männen. Hon kämpar sig fram i en värld av finanshajar och gör mycket bra ifrån sig, ändå är det som att faderns syn på kvinnor gör det omöjligt för henne att ha en framstående position i familjeföretaget, Investum. Just nu kämpar hon med en mycket viktig affär som kommer att ha stor betydelse för familjeföretaget. Om hon lyckas kommer de att bli ännu mäktigare än de tidigare varit, och Natalia ser det som en möjlighet att bevisa för fadern vad hon går för.

David Hammar är en av de nyrika. En hänsynslös man som ser svagheter i företag, köper upp den, effektiviserar dem, eller som det verkar, krossar dem. Han kommer från arbetargruppen och har fått sin förmögenhet som riskkapitalist. Han har en plan, en plan som han har planerat hela sitt liv. Det är att krossa familjen De la Grip.

I ett försök att vinna över någon från familjen till Hammar Capital bokar David in en lunchdate med Natalia De la Grip. Det är inte nödvändigt, men det skulle göra övertaget av Investum enklare. Han hoppas kunna övertala henne att byta sida men redan tidigt in i lunchen inser David att det är lönlöst. Natalia är för lojal mot sin familj för att ens försöka övertala henne. Istället blir det en mer eller mindre avslappnad lunch där Natalia inte förstår varför David egentligen bjudit henne på lunch.

Under lunchen märker de båda en attraktion för varandra, en attraktion som är förbjuden och som ingen av dem nämner. Deras familjer är som ärkefiender! Ett förhållande dem emellan skulle vara helt förkastligt, och speciellt ut Davids plans synvinkel, mycket idiotiskt. Ändå dras de till varandra, David kan inte hålla sig ifrån Natalia. Vad skulle en enda natt betyda? Ingenting! De skulle kunna ha en enda natt och sedan bara glömma det följande morgon! ....eller?

Historien följs från både Davids och Natalias sida. Inland får vi även ta del av Natalias bröder, Alexander och Peters tankar. Hela historien är mycket komplex med mängder av hemligheter och konspirationer. Det är spännande att följa med Hammar Capitals planer att ta över Investrum, samtidigt som David och Natalia har sin egen kamp på sidan om. För att göra det ännu mer invecklat spinns ett gammalt minne fram, en orsak till fiendeskapen mellan de två familjerna. Och såklart så måste Michael Chamoun, Davids partner i Hammar Capital, och Åsa Bjelke, Natalias bästa vän och jurist i Investum ha ett förflutet som de behöver reda ut.

En bra bok med många svängar. Jag försökte klura ut svaren på vissa frågor innan de kom in i ljuset, men hur det än gick så blev det alltid fel. En läsvärd bok, helt klart!

lördag 8 oktober 2016

Inferno

Jag hittade den här boken på ett loppis, för ynka 1 €, så den fick omedelbart följa med hem. 

Jag började läsa den direkt efter Grey. Det var trögt i början. Jag gillar Dan Brown, jag gillar sättet han skriver och hans ideer. Men det är svårt för en nyfiken själ som jag att befinna mig i ett inre Florens när jag aldrig har varit där. Hur han beskriver en massa byggnader, konstverk, ställen....Jag vet, jag skulle kunna sitta med Google och googla, men jag gjorde ju inte det. Inte före nu. Jag måste säga att jag blev lite besviken över "La mappa dell'inferno", jag hade förstått att den var så makaber och bla bla bla. Jag ser ju knappt att det är människor på den! Jag infogade den här nere.

Jag hittade också en sida var man kan följa Langdons fotspår genom Inferno boken. Mycket bra om man vill veta var han har varit för att få sig ett hum om hur omgivningen egentligen ser it. Vad är det vi tittar på just nu?

Jag skulle egentligen inte villa sätta hit länken, eftersom den avslöjar hur Langdon och Sienna reser. Men sidan har en mycket intressant aspekt som jag verkligen skulle se fram emot att testa, Jag skulle rekommendera att ni läser boken INNAN ni trycker på länken, men det är i och för sig ett mycket enkelt sätt att verkligen få se vad det är Langdon ser. Så det är upp till er, länken finns här nedan.




Langdon vaknar upp i ett sjukhus. Han har ingen aning om var han är eller vad som har hänt. Det sista han minns är att han gick över universitetsområdet till en föreläsning dagen innan. Han gissar att han är på Massachusetts General Hospital.

När Langdon bytte ställning låg han plöttsligt vänd mot fönstret igen, Nu när det var släckt i rummet var hans egen spegelbild i fönstret försunnen och istället såg han en upplyst stadshorisont.
Bland siluetterna av spiror och kupoler dominerade en ensam majestätisk fasad synfältet. Den tillhörde en ståtlig stenborg med tinnar och ett hundra meter högt torn som nära toppen svällde till ett massivt bröstvärn med skottgluggar.
Lagndon satte sig kapprak upp i sängen med värken blixtrande i huvudet. Han kämpade mot det genomträngande bultandet och fäste blicken på tornet.
Langdon kände mycket väl till detta medeltida byggnadsverk.

Det var ensamt i sitt slag.
Olyckligtvis låg det tusentals kilometer från Massachusettes. (sid 20, Inferno, Dan Brown)

Allting sker så snabbt. Från det att Langdon inser att han inte längre är i Massachusetts till att han flyr hals över huvud tillsammans med en av läkarna, Sienna Brooks. Någon är ute efter att döda Langdon, en kvinna hade hittat honom på sjukhuset, tagit sig in och skjutit Siennas kollega Marconi. Trots kaoset och paniken finner sig Sienna snabbt och bestämmer sig för att hon och Langdon ska fly, hon rycker med sig Langdons tweedkavaj och flyr sedan genom sjukhuset.

Langdon är olycklig över att han har dragit in Sienna i allt detta. Hon känner honom inte men ändå har hon valt att fly hals över huvud tillsammans med honom. När soldaterna hittar till Siennas lägenhet, tack vare ett misstag av Langdon. Han använde Siennas dator för att komma åt sin Harvard mail bestämmer hon sig för att fly tillsammans. Hon har riskerat allt, eftersom hon tydligen är i landet med falska papper.

Flykten från sjukhuset med Langdons mycket rudimentära minnesbilder, paranoida mardrömmar och en behållare med tecknet för biologisk fara blir början till ett intressant äventyr. Det som läsaren tror att är sant ändras i takt med att Langdon får nya fakta. Hans värld byggs upp tillsammans med läsarens.

En mycket intressant bok, med flera intressanta vändningar. Jag rekommenderar den verkligen! Jag har aldrig tyckt att Florence har varit ett resmål för mig, men just nu känner jag att jag verkligen skulle kunna resa till Florence och boka in en guidad rundtur ur Inferno's perspektiv. Jag skulle också villa tillbaka till en av mina favoritstäder, för att besöka en plats som jag inte ens visste fanns, men som nu skulle vara intressant att besöka. 


tisdag 6 september 2016

Grey - femtio nyanser av honom enligt Christian

Vi möter Christian Grey, den uttråkade mångmiljonären som är ute efter ett nytt tidsfördriv, en ny undergiven. Han är irriterad över att han gått med på att göra den där intervjuven för en skoltidning, men han har gjort det som en tjänst för en affärsbekant. Han kan gott ha en gentjänst innestående.

När hans sekreterare meddelar att Anastasia Steel är där för intervjun blir han mer irriterad. Här ställer han upp på en intervjuv han egentligen inte ens vill göra, och så behagar hon som ska intervjuva honom vara upptagen. Christian ogillar överraskningar.

När Anastasia bokstavligen snubblar in i hans kontor blir han, som sagt, irriterad, men han hälper henne upp. Hon tittar upp med sina blå ögon på honom, ögon som verkar se honom, se igenom honom, se hans inre. Han känner sig blottad.

Miss Steel faschinerar Grey. Han kommer på sig själv med att ha inte så rumsrena tankar, samtidigt som han tillrättavisar sig själv, hon är för ung! Han märker att situationer som annars skulle irritera honom verkar roa honom, som när Anastasia fumlar med bandspelaren. När intervjun är slut vill han inte att hon ska gå, det är en ny tanke hos honom. En tanke som stannar kvar tillsammans med hennes Hejdå Christian som hon säger när hissdörrarna stängs.

Han är van vid att de kvinnor han omgett sig med har varit medveten om hans livsstil, om hans sexuella preferenser. Han har aldrig jagat en kvinna, men nu kan han inte sluta tänka på henne.

Allt är så nytt. Nya känslor, osäkerheten, vad är det hon gör med honom? frågar han sig flera gånger.

Efter att jag hade läst femtio nyanser av honom fick jag veta att det fanns en bok som heter Grey. Den har jag ivrigt väntat på att få läsa. Jag hade större förvåntningar på den än jag kände att jag fick från första boken. Efter det läste jag även femtio nyanser av mörker samt femtio nyanser av frihet. Sista boken var en sådan förbättring från första boken! Jag sträckläste sista delen av boken!

Men det är inget mot vad den här boken är! Jag  sträckläste hela boken! Jag köpte den en fredag eftermiddag....ja, köpte, de sa på biblioteket att jag måste vänta till den 19:de denna månad innan boken ska lämnas tillbaka. Det är ju en evighet till dess! Så jag passade på att köpa den istället. Ett impulsinköp. Jag började läsa den direkt. Lördag klockan 14 hade jag planer som gjorde att jag inte kunde läsa boken alls, men det var mycket intressant även för mig att inse att jag hade läst över halva boken. Söndag och måndag var också sådana dagar som jag inte kunde sätta mig ner och läsa, men idag, tisdag, har jag läst ut boken! Och jag har redan googlat när följande bok om Grey kommer ut! Tyckte precis att det stod något om 18 juni...men det stod inget årtal, så jag vet inte om det betyder nästa år....eller om det inte betyder något alls. Väntar på den gör jag i alla fall! Den är riktigt bra! 

onsdag 31 augusti 2016

Femtio nyanser av frihet

Alltså wow! När jag började läsa om femtio nyanser av honom så svor jag! Jag måste sluta läsa för att avreagera min inska i ett blogginlägg. Nu har jag läst ut den sista i serien (och väntar med iver på den fristående (?) Grey, boken ur hans perspektiv!). Jag har sträckläst den! Jag lovar! Lite i början var det som en medel-bok. Men mot slutet! Med tårar i ögonen och bultande hjärta kunde jag knappt släppa boken ifrån mig för att gå på toaletten (ja,ja, jag ska sluta med alla utropstecken). Jag valde att ändra mina planer för idag för jag kunde inte släppa boken. Jag meddelade min man att han faktiskt stör mig, jag försöker läsa, när han ville diskutera med mig.

Anastasia och Christian har gift sig, vi möter dem på deras bröllopsresa.I början av boken är de väl istängda i sin egen bubbla, men ganska snart börjar boken få handling (För jag anser inte att snuskigt knulleri räknas som handling!). Det är så mycket som händer. Hot mot familjen, Christian som försöker hålla Ana säker genom att undanhålla information från henne, Christian som sakta låter Ana veta lite mer och lite mer om hans förflutna, Ana som är olydig (men det är hon väl helatiden enligt Christian)....

En mycket bra bok! Jag är/var alldeles fängslad av den! (Jaja, jag vet...utropstecken!)
I slutet av boken får man ett litet smakprov av hur boken från hans perspektiv kommer att vara. Jag tror att det kommer att vara en riktigt bra bok! (ja just ja...utropstecken...) Jag tror att jag ska kolla om de har den inne på biblioteket. Hon som jag har lånat bokserien av har inte den sista boken nämnligen.

Ja....något att göra för mig imorgon annat än att lämna tillbaka denna bok.
Författaren har verkligen mognat under dessa tre böcker. Det är riktigt roligt att se, känna och det skulle vara helt underbart att få säga det åt henne. Säkert många som redan har skickat feedback åt henne, mina ord skulle helt klart fastna i mängden och blir ett sammelsurium av allt det andra. Men ändå. Hon har verkligen mognat! Bra gjort!