lördag 8 oktober 2016

Inferno

Jag hittade den här boken på ett loppis, för ynka 1 €, så den fick omedelbart följa med hem. 

Jag började läsa den direkt efter Grey. Det var trögt i början. Jag gillar Dan Brown, jag gillar sättet han skriver och hans ideer. Men det är svårt för en nyfiken själ som jag att befinna mig i ett inre Florens när jag aldrig har varit där. Hur han beskriver en massa byggnader, konstverk, ställen....Jag vet, jag skulle kunna sitta med Google och googla, men jag gjorde ju inte det. Inte före nu. Jag måste säga att jag blev lite besviken över "La mappa dell'inferno", jag hade förstått att den var så makaber och bla bla bla. Jag ser ju knappt att det är människor på den! Jag infogade den här nere.

Jag hittade också en sida var man kan följa Langdons fotspår genom Inferno boken. Mycket bra om man vill veta var han har varit för att få sig ett hum om hur omgivningen egentligen ser it. Vad är det vi tittar på just nu?

Jag skulle egentligen inte villa sätta hit länken, eftersom den avslöjar hur Langdon och Sienna reser. Men sidan har en mycket intressant aspekt som jag verkligen skulle se fram emot att testa, Jag skulle rekommendera att ni läser boken INNAN ni trycker på länken, men det är i och för sig ett mycket enkelt sätt att verkligen få se vad det är Langdon ser. Så det är upp till er, länken finns här nedan.




Langdon vaknar upp i ett sjukhus. Han har ingen aning om var han är eller vad som har hänt. Det sista han minns är att han gick över universitetsområdet till en föreläsning dagen innan. Han gissar att han är på Massachusetts General Hospital.

När Langdon bytte ställning låg han plöttsligt vänd mot fönstret igen, Nu när det var släckt i rummet var hans egen spegelbild i fönstret försunnen och istället såg han en upplyst stadshorisont.
Bland siluetterna av spiror och kupoler dominerade en ensam majestätisk fasad synfältet. Den tillhörde en ståtlig stenborg med tinnar och ett hundra meter högt torn som nära toppen svällde till ett massivt bröstvärn med skottgluggar.
Lagndon satte sig kapprak upp i sängen med värken blixtrande i huvudet. Han kämpade mot det genomträngande bultandet och fäste blicken på tornet.
Langdon kände mycket väl till detta medeltida byggnadsverk.

Det var ensamt i sitt slag.
Olyckligtvis låg det tusentals kilometer från Massachusettes. (sid 20, Inferno, Dan Brown)

Allting sker så snabbt. Från det att Langdon inser att han inte längre är i Massachusetts till att han flyr hals över huvud tillsammans med en av läkarna, Sienna Brooks. Någon är ute efter att döda Langdon, en kvinna hade hittat honom på sjukhuset, tagit sig in och skjutit Siennas kollega Marconi. Trots kaoset och paniken finner sig Sienna snabbt och bestämmer sig för att hon och Langdon ska fly, hon rycker med sig Langdons tweedkavaj och flyr sedan genom sjukhuset.

Langdon är olycklig över att han har dragit in Sienna i allt detta. Hon känner honom inte men ändå har hon valt att fly hals över huvud tillsammans med honom. När soldaterna hittar till Siennas lägenhet, tack vare ett misstag av Langdon. Han använde Siennas dator för att komma åt sin Harvard mail bestämmer hon sig för att fly tillsammans. Hon har riskerat allt, eftersom hon tydligen är i landet med falska papper.

Flykten från sjukhuset med Langdons mycket rudimentära minnesbilder, paranoida mardrömmar och en behållare med tecknet för biologisk fara blir början till ett intressant äventyr. Det som läsaren tror att är sant ändras i takt med att Langdon får nya fakta. Hans värld byggs upp tillsammans med läsarens.

En mycket intressant bok, med flera intressanta vändningar. Jag rekommenderar den verkligen! Jag har aldrig tyckt att Florence har varit ett resmål för mig, men just nu känner jag att jag verkligen skulle kunna resa till Florence och boka in en guidad rundtur ur Inferno's perspektiv. Jag skulle också villa tillbaka till en av mina favoritstäder, för att besöka en plats som jag inte ens visste fanns, men som nu skulle vara intressant att besöka. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar