tisdag 18 april 2017

X-Men

When I found this book I wanted to read it so bad! And at the same time, I never wanted to read it at all.

X-Men is one of my favourite movies, and I have other examples when the book is so much better than the movie, that the movie is actually crap. And I didn't want to risk it.

But finally I decided that I want to take the risk. It is actually a book based on a movie, not the other way around.

Mutations have occurred in humans. Those humans that will mutate will experience the mutation in their teens, together with a strong emotional feeling. In the beginning of the book we will follow a few mutants when they get their powers, these mutantsI do not have any memory of the mutant which name used to be Ororo, nevertheless it was nice to know her story as well. 
will be among the main characters in the book. Even if the book follows the movie,

A war is coming, Between mutants and humans. A senator, Robert Kelly, wants all the mutants to register, to register their existent and their powers. Understandable the mutants are against that, because that will mean they will be exposed. Some mutants, like Magneto, believe there is a war coming, that the mutants are the new race. Others, like Charles Xavier, believe in a peaceful solution, where mutants and humans can live together.

Magneto has a plan, and he has figured out how to bring his plan to action. He only need one other mutant. Xavier has been following one of Magnetos helpers to figure out who Magneto wants, and from that Wolverine and Rouge are brought back to the Xaviers school for gifted children. But yet they do not understand what Magneto wants with Wolverine. But with all the thinking, they end up getting it all wrong. And when they figure it out, it is already too late, they have to work fast to save humanity and their fellow mutant,

As I already said, I love the movie! And reading this book it only made me want to watch the movie again, so I have to say, great book! As I read I see the movie playing in my head, but still, I want to also watch it on screen. I have to start looking if the other X-men movies are found as books as well.



söndag 16 april 2017

Tracys hämd

Jag fick tag i den här boken för längesen, den blev rekommenderad åt mig, men den har legat på en hylla och samlat damm. Plötsligt hade jag bok-torka, det vill säga, läs-lust, men ingenting hemma att läsa. Då såg jag Tracys hämd och tänkte att nu är det väl ändå dags.

Jag hade inga stora förhoppningar på boken, helt ärligt. Jag tänkte att det nog går under sådan där dravel roman, som säljs i stora mängder, men som bara är tidsfördriv.

Så fel! Så fel!

Boken började på det sätt som jag hade förväntat. Tracy Whitney, tillhör en familj var fadern har skapat en liten förmögenhet av att skapa ett eget företag. Hon är tillsammans med sonen till en av landets mest ansedda familjer, Charles Stanhope III. De planerar att gifta sig, hon är redan gravid med deras barn. Tracy är världens lykligaste! Med ett bra jobb, ett jobb som hon älskar och är bra på, en god man som älskar henne och som dessutom förstår hennes önskan att fortsätta jobba även efter att de har gift sig.

Men Tracys värld slås samman. Plötsligt får hon ett telefonsamtal om hennes mammas död. Beskedet är en otrolig chock, mamman var både ung och välmående. Ytterligare en chock för Tracy är att mamman begick självmord. Tracy slänger sig på ett plan och åker direkt till staden där mamman bodde och till polisstationen. När hon sedan vill åka hem till barndomshemmet för natten möts hon av en TILL SALU skylt och ett hus som inte innehåller en enda möbel, en enda sak....ingenting. Via sin granne får hon reda på hur hennes mor hade blivit bedragen av en man, Joe Romano, han hade tagit kontakt med modern och velat köpa hennes företag. Alltså det företag som Tracys far hade startat innan hans död. Först hade modern inte velat sälja företaget, men Joe Romano hade erbjudit mer än företaget var värt, och till slut hade modern gått med på köpet. Tyvärr visade det sig att han ville betala lite till en början och resten senare. Han använde tiden däremellan att mjölka företaget på allting....samt kasta skulden på Tracys mor. Till slut såg Tracys mor ingen annan utväg än att ta sitt eget liv.

Tracy vill få sin mors namn rentvått. Med hjälp av en pistol tar hon sig till Joe Romanos hem och försöker få honom att skriva ett erkännande för vad han har gjort. Allt går rysligt fel och snart får Tracy de falska anklagelserna emot sig, stöld av en värdefull tavla och mordförsök när hon blivit ertappad vid inbrottet. Eftersom Joe Romano fungerar som högra hand till den man som styr över staden, en man som har största delen av polis och domare mutade, ser det inte bra ut för Tracy. När hon till slut blir lurad att säga att hon är skyldig blir hon dömd till 15 år i fängelset.

Hennes blivande man vänder henne ryggen, det är inte bra för hans familjs anseende att bli sedd i närheten av henne. Vad barnet beträffar får hon göra vad hon vill, tycker han. Tracy hamnar i ett kvinnofängelse där det är internerna som styr och ställer, livet är inte lätt för en naiv oskyldigt dömd. Redan första natten blir hon våldtagen och misshandlad så hon mistar barnet hon bär på.

Det är hennes vilja att hämnas på de som har sett till att hon hamnat i fängelse som gör att hon finner styrkan att överleva fängelsevistelsen. Dag och natt funderar hon på hur hon ska hämnas på Joe Romano, domaren, mannen som styr staden och hennes föredetta fästman.

Fägelsevistelsen är början till ett nytt liv för Tracy. Hon måste inte bara överleva fängelset. Vem kommer att vilja anställa en föredetta intagen? Med stöld och mordförsök i sitt register?

Mot sin vilja ser Tracy den enda utvägen att fortsätta på den bana som har satts ut åt henne. Den olagliga banan. Den för henne över Atlanten och till Europa. Och till äventyr hon aldrig hade kunnat drömma om innan.

Tracys hämd är en bok som verkligen inte går att förutspå. för det första börjar den så oskyldigt, fortsätter med en fägelsevistelse. Dessutom en fängelsevistelse som det inte går att rymma från! Jag funderade flera gånger hur det var tänkt att storyn skulle kunna fortsätta från det här, Vid flera tillfällen kände jag hjärtat dunka frenetiskt medan jag försökte läsa snabbare för att kunna veta hur det egentligen skulle gå till för att det skulle lösa sig.

 När jag började läsa boken gick det lekande lätt. På bara en kort stund hade jag läst mig igenom halva boken. (kort stund och kort stund....jag var helt uppsukad av boken och märkte inte att tiden omkring mig fortsatte att gå). Först funderade jag om det berodde på att boken verkligen var så bra, eller om den bara var lättläst. Min slutsats är att den är både och! För två dagar sen började jag läsa den. Och när man tror att det inte finns något mer som kan hända i boken, man ser på hur många sidor som finns kvar...och så kommer nästa vändning. Oväntade vändningar fram till sista meningen.

Mycket läsväd! Mycket

fredag 14 april 2017

Svara om du hör mig

Svara om du hör mig har varit på min "läs"-lista länge. Den har bara inte haft prio-ett. Men eftersom jag nu inte hade något som är prio-ett så valde jag att damma av denna bok från min hylla. Jag måste säga att det var ett misstag att skuffa den framför mig! Jag blev positivt överraskad.

Karaktärerna i boken hade jag en tendens att blanda ihop, så ett minus för det. Men det är knappast författarens fel att jag inte kan hålla ordning på folk. 

Bodil och Pär Sanner har det kanske inte som bäst på förhållande fronten. Bodil har på sidan hittat en man som får hennes kropp att svara. Pär verkar inte märka någonting. Deras dotter Alva bestämmer sig en dag för att följa med sin pappa på jakt. Något som förvånar både Bodil och Pär, men det är väl klart att flickan ska få följa med på älgjakt. Passen lottas ut, Alva och Pär går till sitt pass, de övriga går till sina pass. En älgkalv skjuts, jaktledaren gratulerar, jägaren som sköt tackar och jakten fortsätter. Snart hörs ett till skott, jaktledaren gratulerar igen över radio, men ingen tar på sig att vara skytten. Detta är konstigt. Kan man faktiskt skämmas så över att ha missat? Kan det vara en skadskjutning? Dessutom lät skottet lite konstigt, gjorde det inte?

När alla samlas efter första drevet märker de så småningom att Pär och Alva saknas. De blir oroliga att något har hänt och bestämmer sig för att åka ut till Pärs och Alvas pass för att kolla att allt står rätt till. Men allt står inte rätt till på Pärs och Alvas pass. Pär hittas skjuten. Och Alva är försvunnen!

Är det ett vådskott? Är det mord? Plötsligt förvandas älgjakten till något helt annat. Och alla i jaktlaget måste räknas som misstänkta. Även Petra, som jobbar för polisen.

Det är en spännande hisoria som verkligen gör att man får fundera fram till slutet. Vem är den misstänkte? Vad var det som hände? Och varför?

Jag rekommenderar boken, och vad jag förstått, men inte forskat i, så har Ninni skrivit fler börcker. Det blir troligtvis fler böcker av samma författare för mig. 

fredag 31 mars 2017

Älskade terrorist

 En mycket intressant bok! Jag hade många tankar när jag läste den, men nu när jag ska sätta dem till text så vet jag inte vad jag ska skriva.
Anna Sundberg växer upp i en vanlig familj i Sverige. Hon vet att det är något som saknas i hennes liv, och när hon möter Walid får hon en uppenbarelse, hon möter Gud, inom Islam. Nu när hon ser tillbaka ser hon att Walid hade övertaget, hon var förvirrad och lätt att vägleda. Men Walid var hennes port in i Islam. Från att egentligen inte veta något om Islam till att bli en mycket extrem Islamit  hade börjat. Hon tog sin tro på så stort allvar så till slut lämnade hon Walid, eftersom han inte var en värdig muslim. Han vaknade inte i tid för bönen på morgonen, han kom hem sent och kunde lukta tobak och alkohol och Anna misstänkte att han inte bad under de stunder han var borta hemifrån heller. Tillsammans med Walid fick Anna två barn, och en vän i form av en andra fru till Walid. 

Efter att ha lämnat Walid, på det sätt som accepterats av Islam var hon inte singel länge innan friare började höra av sig. Hon fastnade för Said Arif. Han använde ett annat namn när de träffades, och detta visste Anna. Det var inte före de hade varit gifta en tid som hon valde att fråga om hans riktiga namn.

Said gick under flera olika namn och var verkligen nära kärnan av Al Quaida. 

Det är intressant att läsa hurdant liv de levde. Hur Anna tänkte då, hur extrema Islamister, även kända som terrorister, tänker.

Jag känner att även om jag hade massor med tankar, så kan jag som sagt inte få dem till text. Kanske borde jag ha skrivit samtidigt som jag läste men jag var för uppslukad av boken för att sätta mig ner och skriva. 

Jag rekommenderar boken! 

torsdag 23 mars 2017

Hundpojken

En pojke, Romotkja, 4 år har blivit lämnad i en lägenhet. Han väntar. Hans koncentration är på dörren, dörren där farbror och mamma har gått ur.. Sin mamma har han inte sett på en vecka, och sedan dess har farbror brurit iväg med deras saker. Han brukar aldrig komma hem sent.
Romotkja hade en känsla av att inonhus började bli inomhus. Under de kommande dagarna åt han allt han kunde hitta i skafferiet. Telefonen var dör, toaletten spolade inte. Romotkja bestämmer sig för att lämna lägenheten, lämna huset. Han minns ännu förmaningarna som hans mamma sagt åt honom. Han tänker på att han är illa ute om farbror kommer ragglande runt knuten. Men det kommer ingen farbror. Det kommer ingen mamma. Istället hittar Romotkja en hund. Han följer efter hunden, närmar sig hunden, får lov att klappa hunden. Hunden bestämmer sig för att adoptera Romotkja, ger honom tillåtelse att följa med till hennes lya. Hon hade valpar, hon hade mjölk. Romotkja kunde dia henne för att få näring. Ligga nära henne för att få värme. Så kom det sig att Romotkja flyttade in hos hunden Mamotkja.

Det är så mycket som man behöver kunna när man är hund. Man måste kunna jaga. Man måste kunna hämta mat till familjen. Men Romotkja är en värdelös hund. Han kan inte nosa på samma sätt som de andra hundarna kan. Han kan inte jaga, så som de andra hundarna kan. Han förstår inte de stängda stigarna, som de andra hundarna förstår. Det är frustrerande. Men till slut hittar Romotkja sitt sätt att jaga. Han tillför flocken mat på sitt sätt.

En mycket intressant historia om hur en liten pojken lyckas överleva tack vare hjälp av gathundar. Gathundarna försvarar sin flockhund, Romotkja på samma sätt som de försvarar varandra, och han försvarar dem, de är hans enda familj.

Visserligen hade jag svårigheter att komma in i historien. Jag vet inte varför. Men till slut tyckte jag i alla fall att den var helt okej. Kanske är det för att den är för svår att tro på, det är ju i alla fall en fiktiv historia. Även om det har förekommit barn som har blivit omhändertagna av djur.

Men som sagt, helt ok

söndag 19 februari 2017

Playground

Jag har tidigare läst böckerna om Joona Linna, och gillat hur Kepler skriver. Den här boken är såklart helt andra karaktärer och helt annorlunda skriven. Eller om det bara är världen som är annorlunda, vilket gör att jag tycker att den är annorlunda skriven...jag vet inte.

Jasmin Pascal-Anderson är löjtnant för ett team som är stationerade i Kosovo. Under en operation blir hennes team anfallet, hon själv blir skjuten, vilket leder till att hennes hjärta står still några sekunder. Under den här tiden, tiden då hon är död, vaknar hon upp i en hamnstad, en kinesisk hamnstad, där ingenting är sig likt. Hon ser ett par av sina män kliva på en båt och försvinna. Det är ett skrämmande ställe. När Jasmin återupplivas minns hon denna hamnstad. Hon minns hur teamets män har gått ombord på båten, hon vet att de är döda redan innan hon får den informationen, och hon skuldsätter sig själv, både för bakhållet i Kosovo, och att hon inte kunde hjälpa sina män i hamnstaden.

Hon vårdas för psykisk trauma. Ingen tror på hennes svammel om hamnstaden. En av hennes mannar stannar vid hennes sida under denna svåra tid, de inleder ett sexuellt förhållande, vilket leder till att hon blir gravid med Dante.

Jasmin kan inte glömma hamnstaden och till sist blir hon tvångsbehandlad på grund av sin mentala förvirring. Hon börjar tvivla på sig själv och på sitt omdöme. Kanske det i alla fall inte var sant? Men när hon, hennes mamma och sonen Dante hamnar i en trafikolycka stannar hennes hjärta. Hon är tillbaka. Hon gör det hon måste göra för att få en säker vägledning tillbaka till livet. Hon återupplivas, men ställs inför den fasansfulla nyheten att Dante måste genomgå en operation, för att den ska lyckas måste de stanna hans hjärta. Dante är bara 5 år, hur ska han klara sig i den komplexa hamnstaden? Tänk om han inte kommer till den instans han måste komma till? Tänk om triaden tar honom? Jasmin vet att hon måste tillbaka till hamnstaden, till varje pris. Hon måste hjälpa sin son i hamnstaden.

På baksidan av boken står det att Den andra sidan är en mycket farlig plats och farligast av allt är lekplatsen - Playground. Jag trodde att detta var en verklig lekplats, ni vet med gungor och klätterställningar...ett sådant ställe som barn i Dantes ålder såklart skulle dras till. Men neeeej! Efter sin tredje gång i dödsriket vill Jasmin ha bevis på hamnstadens existens. Hon får det, och samtidigt får hon information att rättssystemet är orättvist, om man vill ha en rättvis rättegång ska man göra upp på lekplatsen. Jag kan väl kalla lekplatsen till ett koncept. Lekplatsen blir inte riktigt så rättvis som Jasmin hade hoppats på, hon och Dante dras in i en lek, tillsammans med 7 andra, en lek på liv och död. Från första början inser man att Jasmin och Dante inte har en chans, men jag tror att i slutet av boken måste de vinna! Sen verkar det vara så en stund, för att i nästa stund kastas en helt ny variant in och det verkar vara totalt omöjligt igen.

Jag valde att berätta för en kompis om händelserna i boken. När jag hade kommit till det sista jag hade läst måste jag avsluta med, sen har jag inte läst mer. Neeej! svarade hon, hon hade ju blivit så inne i sj'lva storyn. 

Det är en bok som för mig är en blandning av den är bra och den är förvirrande, Jag vet inte riktigt vad min slutgiltiga dom är.  Genom hela boken ges pusselbitar, ledtrådar, som i slutet hjälper en att se helheten. 

Jag läste en annan recension: https://johannasdeckarhorna.wordpress.com/2015/10/31/playground-av-lars-kepler/, jag gillar hennes recension, den är redigare än min. Helt ärligt.

onsdag 1 februari 2017

En enda risk

Som jag har väntat på att läsa den här boken!

I slutet av den senaste boken En enda hemlighet lämnades Tom Lexington i en alldeles oföreställbar knipa. Jag ville såklart direkt veta vad som skulle hända med honom och hoppades verkligen att En enda risk skulle vara om honom. Jag fick som jag hoppades. Men boken börjar inte där den förra slutade utan några månader senare.

Ambra Vinter är journalist på Aftonbladet och har skickats till Kiruna för att skriva ett reportage om en kvinna som hävdar att hon har ett utomäktenskapligt barn med en politiker som redan är död. De får ofta tips som det här, och ibland visar det sig vara ingenting, men hennes chef Grace vill att hon ska åka dit för att prata med Elsa, som kvinnan på 90 år heter. Hon lär dessutom ha begärt att det är Ambra som ska göra intervjun. Visst, det händer väl, men Ambra tror i alla fall att det är överdrift.

Tom är tillbaka i Sverige efter sin fångenskap i Tchad. Fångenskapen tog verkligen knäcken på honom och han har hittat tröst bland annat i alkoholen. Tom som alltid har haft full koll på tillvaron och alltid klarat av att hantera ångesten som kommer efter olika jobb har nu sådana ångestattacker som har tagit över hans liv. Han valde att komma till Kiruna för att försöka vinna tillbaka Ellinor, hans ex-flickvän som har gått vidare sedan hon fick veta att han är död.

Såklart stöter Ambra på Tom när hon sitter i hotellets bar. Han har på sig en t-skjorta med texten FBI female body inspector och Ambra slänger ur sig någon kommentar när han går förbi. Tom, som inte ens har tittat på vad han har för en t-skjorta fattar ingenting.

Tom är inte riktigt Ambras stil. Han ser farlig ut. Han skrämmer henne lite. Tom å sin sida är fullt upptagen med att vinna tillbaka Ellinor, vilket inte går så bra mellan ångestattackerna och att supa sig full. På julafton har Tom bestämt sig för att istället för att fira jul ensam hemma ska han gå till hotellets bar och ta en öl. Samtidigt sitter Ambra och skriver på sitt repportate. Han bestämmer sig för att börja prata med henne, och en mycket oberäknelig berg-och-dalbane-relation får sin början.

Som bi-personer finns Jill Lopez, Ambras foster-syster och Mattias Ceder, Toms föredetta bästa vän. Jill som är en superstjärna som älskar uppmärksamhet och att updatera Instagram, Mattias som jobbar innom hemliga säkerhetstjänsten och därför håller låg profil, en mycket udda kombination.

Den här boken är lika välskriven som de övriga! Väl värt väntan :) Egentligen läser jag en annan bok, men den satte jag på hyllan eftersom jag egentligen vill läsa den här! Om det ska komma fler böcker i den här serien, det vet jag inte, men jag vet att om det kommer flera böcker så kommer jag att läsa dem! Jag kommer också att läsa de övriga böcker som Simona Ahrnstedt har skrivit. Jag rekommenderar starkt! För den som verkligen vill läsa dem i kronoligisk ordning rekommenderar jag att börja med En enda natt, men böckerna är fristående så man behöver inte läsa dem i rätt ordning.