fredag 30 oktober 2009

Vägen till Stjärnorna

Jag blev rekommenderad den här boken med orden: "Den är helt okej"
Så jag tänkte att jag kan ge den en chans. Jag har kommit fram till att den är helt okej :)

Boken utspelar sig på slutet av 1800-talet in till mitten av 1900-talet. Vi följer med tre generationer kvinnor vilka har olika syn på vad som är viktigt i livet.

Alexandra blir av sin mor Sophie bortgift till en engelsk aristokrat. Alex kommer bättre överens med sin mormor Annie. Alexandra kommer tack vare sitt giftemål att få stor betydelse under andra världskriget. Hennes äktenskap är inte lyckligt och under en resa till Amerika finner hon kärleken i en fransman, även om hon är medveten om att denna romans bara kan vara i två dagar, efter det ankommer de hamn i New York.

Det jag gillar bäst med boken är egentligen på det sätt den följer historien. Alla personerna är fiktiva, men de historiska som händer i bakgrunden är intressant att följa.


Boken är uppbyggd på det viset att ibland beskrivs långa tidsperioder snabbt och ibland får man ta del av detaljer och följa med huvudpersonerna under sina levnadsdagar.

Jag rekomenderar denna bok om man vill ha något att läsa utan att behöva tänka eller förstå så mycket. En romantisk bok, lätt att läsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar