måndag 19 oktober 2009

EMMA - Mias dotter

Det här är (precis som framgår av pärmbilden här till höger) en fortsättning på Gömda, Asyl och Mias hemlighet.

Jag har själv läst Gömda och Asyl och har följt med Mia i hennes kamp mot världen, så att säga.

Detta är Emmas version av vad som hände. Hur Emma uppfattade det, hur vilket litet barn som helst skulle uppfatta det. Alla frågor som rört sig i hennes huvud, varför får inte HON gå på dagis som alla andra, är det något fel på HENNE? Varför får de inte vara utomhus, är det något fel på DEM?

I boken Mias hemlighet får vi veta att Mia har en son i Sverige, en son som hon lämnat kvar och inte har någon kontakt med. Detta är början till att Emma får reda på sanningen om sitt förflutna.

Eller, hon snokar reda på sanningen genom att lägga beslag på "den svarta boken" var Mia har samlat all fakta och alla papper angående familjens situation.

Den sanning som Emma hittar gör att hon inte litar på sin mamma mer. Hon anser att Mia endast har ljugit för henne hela hennes liv och att alla beslut var för MIAS bästa och inte för barnens. Emma tar avstånd från sin mamma, hon rent av hatar henne. Smärtan som fyller henne är enorm och hon måste få utlopp för den.

För att klara av smärtan börjar Emma skära sig i sina handleder samt börjar med droger.

Mias kamp är inte över. Emmas kamp har bara börjat.

Jag ska snart fylla arton, och då kan mamma inte längre lägga sig i vad jag gör och vilka jag träffar. Sedan jag läste sanningen om vår familj i "den svarta boken" har jag inte längre någon respekt för henne. Hon har ljugit så mycket för mig så att jag inte bryr mig om vad hon säger.
(Emma - Mias dotter, Maria Eriksson, sid 9)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar