tisdag 29 september 2009

Jessika Jungs saknad

En väktare knivhuggs till döds i Solna centrum. Samtidigt väntar hans flickvän vid ett galleri och funderar varför han inte dyker upp.

De har bara varit tillsammans i några månader, Jessika Jungs och Johan Larsson, väktaren. När Jessika får veta att Johan är död reagerar hon inte som väntat. Hon kan inte ta det till sig, kan inte förstå. Hon gör sina egna efterforskningar, följer sin instinkt och gör på såvis en parallell utredning med polisen. Spåren hon hittar leder till Stockholms tungt krimilenna undere värld. Hon får fundera på hur mycket hon verkligen kände Johan, var hon den han trodde att han var? Hur mycket var han inblandad i dessa livsfarliga kretsar?

Jag tycker att boken är fantaksikt skriven! Jag ville inte lägga den ifrån mig. Hon är inte rationell, Jessika, tar risker i sin strävan mot sanningen. Men vem är rationell i sorg? De har bara varit tillsammans några månader, men hon känner att hon har väntat på honom i hela sitt liv, och nu är han död, kommer aldrig mer tillbaka.

Det enda jag stör mig på är titeln. "Jessika Jungs saknad". Hon var saknad i kanske ett kapitel, hon går ut genom dörren till sin lägenhet och lämnar inget spår av vart hon har tagit vägen. Sedan kommer hon tillbaka. Hon har kontakt med polisen, funderingar som hon kommit på och vill veta om polisen följt upp, sådana saker.

Den är verkligen läsvärd!

"Livet är en gåva som måste levas fullt ut.För till slut, förr eller senare, kommer vi alla att dö." (Sista sidan i Elisabeth Gileks bok, Jessika Jungs saknad)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar